HOSPISS LV

Zinu, kāds ir izmisums, kad tuvinieks mirst

Initas Silas saruna ar Hospiss Māja valdes locekli Žaneti Jansoni

Autors: Grieta Pīrāga

Datums: 27.04.2022

Trešdienas pusdienlaiks “Hospiss Māja” virtuvē, mēs ar tās galveno saimnieci Žaneti smērējam ķilavmaizītes, ar ko Hospiss LV brīvprātīgie projekta “Svētku galds” ietvaros cienās paliatīvās nodaļas pacientus Biķerniekos. Rosoties runājamies par nāves pieņemšanu, hospisa aprūpes nepieciešamību. Žanete dalās gan savās pieredzēs, gan atklāj situācijas no “Hospiss Māja” ikdienas, kurās nav iespējams palikt vienaldzīgam.

Esmu ievērojusi, ka cilvēkiem jūk šīs divas organizācijas – “Hospiss LV” un “Hospiss Māja”, ar ko tās atšķiras?

“Hospiss LV” ir sabiedriskā labuma organizācija, kuras mērķis, pirmkārt, ir izglītot un informēt sabiedrību, kāpēc Latvijā ir vajadzīga hospisa aprūpe, piemēram, martā notikušo forumu “Par cieņpilnu nāvi” rīkoja “Hospiss LV”, otrkārt, gribam noņemt stigmu no nāves tēmas, iedrošināt, lai cilvēki nebaidās par to runāt, jo mums ir ļoti aizspriedumaina sabiedrība, tāpēc “Hospiss LV” ar savu “Nāves kafejnīcu” piedalīsies sarunu festivālā LAMPA. Savukārt otra organizācija – “Hospiss Māja” – nodrošina hospisa aprūpi mirstošiem cilvēkiem  mājās, mēs arī realizējām Labklājības ministrijas finansēto pilotprojektu, kas beidzās pērn decembrī, un kura ietvaros aprūpējām 136 cilvēkus. Šobrīd, kad valsts finansējums beidzies, mēs savus pakalpojumus varam sniegt tikai par maksu, diemžēl lielākā daļa nevar to segt pilnībā, tāpēc “Hospiss LV” ziedotāji ir tie, kas vairākiem mirstošiem cilvēkiem palīdz cieņpilni aizvadīt mūža pēdējās dienas.

Minēji ka mums ir ļoti aizspriedumaina sabiedrība. Tu vienmēr esi brīvi runājusi par nāvi?

Man ir savs stāsts… Es zinu, ka cilvēki izvairās no cilvēkiem, kas saskārušies ar nāvi, jo pati to pieredzēju, kad četru dienu vecumā nomira mans dēliņš. Tolaik mana vienīgā vēlme bija ar kādu par to parunāt, bet nebija – ar ko. Slimnīcā nebija nedz kapelāna, nedz psihologa, tikai sašpricēja ar nomierinošiem līdzekļiem, lai nomierinos, tas arī viss… Jutu, kā apkārtējie cilvēki no manis izvairījās. Saprotu, kāpēc. Jo viņi nezināja, ko teikt, kā rīkoties, kā atbalstīt, nevienam jau nav šādas prasmes. Tāpēc labāk netuvojās. Nevienam neienāca prātā, ka pats galvenais, kā man varētu palīdzēt – no sirds parunāties. Tas bija vienīgais, ko gribēju… Ātri pieķēru sevi pie domas, ka vairāk domāju pie tā, lai blakus esošais cilvēks nejūtas neērti manā klātbūtnē, un vispār nedomāju par to, ka man ir tiesības justies nelaimīgai vai slikti. Nu jau pagājuši 28 gadi, bet sabiedrībā nekas daudz jau nav mainījies. Jā, varam aiziet pie terapeitiem, bet vai ar tuviniekiem, draugiem varam par to runāties? Tāpēc uzskatu, ka tas ir ārkārtīgi svarīgi mums kā sabiedrībai – runāt brīvi gan par nāvi, gan sērošanu, jo tas ir dabīgs process, būtisks dzīves posms, un tas agrāk vai vēlāk skar ikvienu.

Žanete, izsaku līdzjūtību un pateicību, ka ar šo sāpīgo pieredzi dalies. Jo kā pati teici – ja mēs nerunāsim par nāvi, nekas nemainīsies.

Uzskatu, ka dzīvē nekas nenotiek nejauši, ja tu man pērnā gada janvārī, kad sāku te strādāt, pajautātu, kā es nokļuvu “Hospiss LV”, teiktu – nejaušība, bet tagad saprotu, ka tā nebija. Man te bija jānokļūst. Te es satiku Daci (kapelāni Daci Zušmani), un kādā sarunā pastāstīju arī par dēliņa zaudēšanu. Dace man piedāvāja savu kā sēru terapeites palīdzību. Teikšu godīgi – pret dažāda veida terapijām, psihoterapiju līdz tam biju diezgan skeptiska, jo man šķita, ka cilvēks pats ar visu var tikt galā, es biju pārliecināta, ka es jau visu esmu izsāpējusi un sadziedējusi, ar mani viss ir kārtībā! Vienmēr esmu sevi uzskatījusi par mentāli stipru cilvēku. Es biju šokā, atklājot, ka tas zaudējuma smagums nekur nav pazudis, ka tā ir milzu nasta, ko es visus šos gadus esmu stiepusi līdzi. Dace man ļoti palīdzēja. Un tagad pēc terapijas man bieži ir jādomā, kā būtu bijis, ja šāda veida palīdzību būtu saņēmusi toreiz – 28 gadus atpakaļ.

Tu arī pati varēji par to beidzot ar kādu izrunāties.

Tieši tā. Jo kā sabiedrība mēs par to ne tikai paši nerunājam, bet neļaujam runāt arī citiem! Atminos, mana oma, kurai bija cienījams vecums, 97 gadi, ik pa brīdim teica: “ai, kā negribas mirt, vēl jau varētu dzīvot un dzīvot!” Tad mamma neviļus mēdza teikt: “ko tu par to miršanu runā, vēl jau dzīvosi”. Tad aizdomājos – kāpēc neļaujam cilvēkam par to runāt, kāpēc novirzāmies prom, kušinām? Iespējams, tas tāpēc, ka pašiem bail no šīs tēmas, tāpēc, nedod Dievs, kāds to aizsāks, tu neērti jūties, par to runājot, nezinām, ko un kā pareizi atbildēt. Reizēm šķiet, mums ir māņticība – ja skaļi runāsi par nāvi, to piesauksi.

Kopš “Hospiss Draugu klubs” viesojās folkloras kopa “Skandenieki”, ar kuriem kopā gājām pat bedību rotaļās, prātoju – senie latvieši runāja par savu nāvi un miršanu. Kad mēs esam šo stigmu uzlikuši?

Es arī atceros savu bērnību, kad braucām uz laukiem pie mammas radiem Rūjienas pusē, un tur visiem pažobelēs bija zārki, Vecie cilvēki par nāvi domāja, tai gatavojās. Tas nemaz nav tik sen, septiņdesmito gadu beigas. Bet tad strauji viss mainījās, tostarp vērtības, jaunie cilvēki muka prom no laukiem ar domu… nezinu – laikam meklēt laimīgāku dzīvi? Jo tagad taču lauki ir izmiruši! Līdz ar to izzudušas arī senās tradīcijas un vērtības. Esam tās pazaudējuši. Tāpēc biju priecīga, ka dēls ar savu sieviņu gribēja precēties pēc seno latviešu tradīcijām – ar līdzināšanas rituālu –, tās bija fantastiskas kāzas! Mēs mājās mēdzam runāt par latvietību, tā man ir svarīga, tomēr neesam aktīvi seno rituālu ievērotāji.

Kāzas mēs izsapņojam un plānojam, bet vai tu esi domājusi, kā gribētu mirt?

To ne, taču zinu, kad būšu mirusi, gribētu kā Japānā – lai tuvinieki manus pelnus ieliek speciālā eko maisiņā, ierok zemē kaut kur mežā un virsū uzstāda kociņu. Bez pompa un ārišķībām. Jo kam tad tās bēres vajadzīgas? Ne jau nomirušajam, tās ir tuvinieku ambīcijas un vēlmes.

Būsim godīgas, vērienīgas bēres ar ozolkoka zārku un bagātīgi klātiem galdiem izmaksā tikpat, cik, piemēram, desmit dienas kvalitatīvas hospisa aprūpes. Tas liek aizdomāties par to, kas mums ir svarīgāk –  taupīt naudu bērēm vai atdot dzīves pēdējām dienām. Jo lielākā daļa pacientu, nonākot hospisa aprūpē, nodzīvo vien pāris nedēļas.

Jā, tie ir fakti: mūsu pilotprojektā 35% no klientiem nomira nedēļas laikā, 22,8% – no astoņām līdz piecpadsmit dienām. Tātad, sešdesmit procenti nodzīvo līdz divām nedēļām. Ja parēķina tādā griezumā, ka tās var būt tikai desmit vai pat mazāk dienas, tad tas nemaz nav tik dārgi. Protams, pirmajā mirklī, uzzinot, ka aprūpes diena izmaksā no 80 līdz 130 euro dienā (tas atkarīgs no tā, kāda aprūpe nepieciešama), gribas saķert galvu, jo daudzi jau skatās tādā nākotnes perspektīvā, ka ar tādām izmaksām jārēķinās ilgstoši.

Droši vien tāpēc, ka cilvēkiem joprojām jūk paliatīvā aprūpe ar hospisa aprūpi.

Hospisa aprūpe aprūpe ir paliatīvās aprūpes beigu posms, kad dzīvildze netiek prognozēta ilgāk par sešiem mēnešiem. Jā, hospiss saistās ar nāvi, bet tā būtība nav par nāvi, bet par dzīviem cilvēkiem, kuri nonākuši izmisuma stāvoklī, kad nepieciešama palīdzība. Hospiss mirstošiem cilvēkiem sniedz iespēju nodzīvot pēdējos mirkļus, fokusējoties uz dzīvi – izrunāt neizrunātas lietas ar saviem tuviniekiem, satikt savus draugus, palikt mierā pašam ar sevi.

Kas notiek tagad ar cilvēku, kuram medicīna vairs nevar palīdzēt?

No paliatīvās aprūpes nodaļas, kur var uzturēties līdz desmit dienām, cilvēku izraksta mājās ar ieteikumu: turpināt paliatīvo aprūpi mājās. Ko tas nozīmē? Man personiski liekas, ka tas ir mēģinājums atstrādāt sistēmu, jo, ja paskatās uz atsevišķiem valstī pieejamiem pakalpojumiem, tad Latvijā ir iespējams mājās saņemt medicīnisko paliatīvo aprūpi. Ģimenes ārstam ir jāizraksta nosūtījums, ka pie pacienta noteiktā laikā var atnākt medmāsa, uzlikt sistēmu, zāles iešpricēt utt. Bet viņa nāks tad, kad viņa var, pēc grafika, nevis tad, kad pacientam vajag, taču hospisa aprūpē pacienta stāvoklis var tik strauji mainīties, ka tas nekad nesakritīs ar mediķa grafiku. Turklāt mūsu pieredze liecina, ka vissliktākais ar cilvēkiem parasti notiek vai nu naktī vai brīvdienās, kad tā palīdzība nav iespējama. Cilvēki visvairāk mirst no rīta, no plkst. 4.līdz 6. Kurš gan ģimenes ārsts tad cels klausuli vai brauks?

Tu gribi teikt, ka “Hospiss Māja” aprūpētāja naktī brauks?

Lai gan aprūpētājām pa nakti nav jāstrādā, viņas ar šīm ģimenēm burtiski saaug kopā, tā saikne izveidojas tik cieša, ka viņas skrien tad, kad viņas sauc, neskatoties uz to, ka tā ir brīvdiena vai nakts stundas, ķer taksi un lido. Viena no aprūpējām nesen dalījās, kā uztur kontaktus teju ar visu aprūpēto ģimeņu locekļiem, apsveic viens otru jubilejās, pat satiekas. Hospisa aprūpē tas ir normāli, kontakts vēlāk tik un tā pārtrūkst, jo, kad cilvēks pieņem tuvinieka aiziešanu, viņš ir gatavs palaist arī visus pārējos, kas ar to bija saistīti.

Tev pašai arī ir pieredze, ko nozīmē, kad tuvinieks ilgstoši mājās mirst.

Man vecmātei bija demence, tāpēc mamma ar vecāko māsu paņēma dzīvot pie sevis, bet tas laikam nebija pareizi, jo pirms miršanas viņa regulāri teica, ka vienīgais, ko grib – nomirt savās mājās, jo viņa neatpazina to vidi. Kad bija nepieciešams braucu pieskatīt, mēs visi bijām uz prātā sajukšanas sliekšņa, ģimenes ārsts pie mums neatbrauca nevienu reizi, kad mamma zvanīja, uzreiz pajautāja: “ko tev izrakstīt?” Un izrakstīja. Pēc tam gan izrādījās, ka izrakstītās devas prātu nevis nomierina, bet vēl vairāk uzbudina. Nav tik vienkārši vecu cilvēku cilāt, pārvietot, kad vēl arī prāts aptumšojās, tas bija pilnīgs murgs. Vistrakākās bija pēdējās divas nedēļas, jo nav skaidrs, kas notiek cilvēkam mirstot – kad viņš paliek nevarīgs, pilnībā guļošs, taču parādās dažādas dīvainas reakcijas, tad temperatūra ceļas, tad krīt, tad spiediens augsts, tad – zems, tajā agonijā vienu nakti oma, kas jau nestaigāja, piecēlās kājās un izdomāja, ka var staigāt un ar seju nogāzās pret grīdu, pārsita degunu, galvu, mute asiņoja. Ārprāc. Jo mēs nezinām un nesaprotam procesus, kas notiek, kad cilvēks mirst, nav tā, ka cilvēks vienkārši guļ, viņam mainās apziņas stāvoklis. Patiesībā guļot parastā gultā viņš pat ir apdraudēts. Pēc kritiena gultas brīvajai pusei piestūmām skapi un salikām lielus, smagus krēslus, viņa varēja to ar vienu kāju nostumt nost. Mirstošam cilvēkam brīžiem ir tāds pārdabisks spēks, kāds nav veselam. Kādā dienā, bija tik traki, ka trīs reizes saucu ātro palīdzību. Jo pirmais, kas ienāk prātā, kad nezini, kur meklēt palīdzību, ir  –  ātrā palīdzība. Lūdzos, lai viņi atbrauc, bet uz slimnīcu tik un tā neveda, labi, trešajā reizē aizveda, bet pēc četrām stundām piezvanīja un teica – brauciet pakaļ, viņa ir vesela! Oma cauru diennakti sauca mammas vārdu, nepārspīlējot – nepārtraukti sauca viņas vārdu, tas bija pilnīgs ārprāts. Tuviniekam, kurš ikdienā aprūpē šādu cilvēku nav iespēja atpūsties ne minūti. Teju katrā ģimenē ir šādi smagi aprūpes gadījumi.  Mocās visi. Bet kad tuvinieks nomirst, visas tās šausmas kas bija jāpiedzīvo, it kā pazūd un aizmirstas. Par to vairs nerunājam. Bet tajā laikā būtu bijis svarīgi, lai vismaz būtu bijis kāds telefona numurs, uz kuru piezvanīt, lai pastāsta, kā notiek miršanas process, jo tas dotu mieru.

Vai te hospiss būtu palīdzējis?

Hospisa pacienti ir arī neiroloģisku diagnožu pacienti, domāju, ka pēdējās divas nedēļas, kad miršanas process ir iesācies, aprūpētāja klātbūtne būtu bijusi svētīga, jo aprūpētājs zina nāves iestāšanās etapus, zina, kas ar cilvēku katrā no tiem notiek. Kaut vai būtu izsaukusi hospisa Mobilo brigādi, kas sastāv no sociālā darbinieka, aprūpētāja un mediķa, kuri aizbrauc pie pacienta un nokonsultē, neatkarīgi no pacienta veselības stāvokļa, pacientam nav jābūt mirstošam, jo Mobilā brigāde var nokonsultēt, kā cilvēku pareizi nopozicionēt, pacelt, nomazgāt utt. Jo mēs taču arī to nezinām! Mēs arī pamperus pirkām pēc aptiekas farmaceites ieteikuma, bet izrādījās, ka tie guļošiem cilvēkiem neder! Tādas nianses…Kādi ķermeņa kopšanas līdzekļi nepieciešami, jo mirstošiem cilvēkiem āda paliek tik sausa un caurspīdīga kā papīrs. Kā matus guļošam izmazgāt? To var parādīt un izdarīt aprūpētāja. Pēc šī brīža “Hospiss Māja” izsaukumiem varu secināt, ka vistrakākā situācija ir ar atsāpināšanu, cilvēkiem mājās ir sapirkta tonna ar zālēm, bet neizprot to lietošanu, un efekti ir dažādi. Jo nav speciālistu, kas par to konsultētu. Otra lielā problēma ir izgulējumi, kā tie rodas, kā kopt. Cilvēkiem pat prātā nevar ienākt, kādi caurumi var rasties ādā vienkārši no gulēšanas.

Un ko nozīmē “Hospiss Māja” hospisa aprūpe?

Pirmajā vizītē pie klienta dodas sociālais darbinieks kopā ar mediķi, lai novērtētu pacienta stāvokli un arī apstākļus, to, kas mājās ir nepieciešams, piemēram, funkcionālā gulta, vai tualetes krēsls, barošanas galds vai skābekļa koncentrators, lai maksimāli atvieglotu gan ciešanas pacientam, gan, lai varētu viņam nodrošināt komfortablu aprūpi, proti, svarīgi padomāt arī par aprūpētāju. Diemžēl mums bijuši gadījumi, kad nevaram savā aprūpē paņemt cilvēku, jo ģimene atsakās no funkcionālās gultas, bet mēs nevaram cilvēku pienācīgi aprūpēt, ja viņš guļ izgulētā dīvānā.

Kopā ar medicīnas darbinieku – virsmāsu,  tiek sastādīts aprūpes plāns, cik daudz jāpieslēdzasmediķiem, paliatīvās aprūpes ārste sniedz konsultācijas. Aprūpētājs pie pacienta ir astoņas stundas dienā, tas nozīmē, ka mājnieki var turpināt savu dzīvi, iet uz darbu, rūpēties par bērniem. Aprūpētājas var arī mainīties, jo jābūt saderībai starp pacientu un aprūpētāju, tas ir ļoti svarīgi!

Tas atbilst Hospiss LV moto – arī mirstošam cilvēkam ir tiesības izvēlēties! Taču aprūpē mēdz iesaistīties arī brīvprātīgie!

Jā, kaut vai vakaros aiziet kaut ko priekšā palasīt. Spilgti atminos, mūsu klienti, 35 gadus veco sievieti, kura diemžēl bija milzu naudu iztērējusi, mēģinot izārstēties ar alternatīvo medicīnu… Viņa dzīvoja pilnīgi viena, ar mīļo mājdzīvnieku trusi. Viņai bija paniskas bailes no tumsas, tāpēc tika organizēti brīvprātīgie, kas vakaros sēdējai viņai blakus, līdz sieviete aizmiga.

Katru dienu esi emocionāli līdzās nāvei, dzirdi šādus stāstus, kā to var izturēt?

Cik mēs esam raudājušas par cilvēkiem, kurus pat neesam redzējušas! Jo zini tik daudz informācijas, seko un jūti līdzi, kā tur viss notiek, un, kad cilvēks nomirst, ir sajūta, ka tuvinieks aizgājis. Kad mirst gados jauni cilvēki, ir visgrūtāk. It sevišķi aprūpētājām, kad viņas aprūpē pacientus, kas ir viņu bērnu vecumā, emocionāli ir ļoti smagi, ir gadījumi, kas teju izsit korķus, pēc tādiem vajag atpūsties, notikušo pārstrādāt. Šādā darbā jābūt ļoti uzmanīgiem ar izdegšanu. Kad mirst jauni cilvēki, tā šķiet netaisnība … Diemžēl vēzis ņem arvien jaunākus cilvēkus.

Mums bija pacients – mana vecuma vīrietis, uzņēmējs, trīs bērnu tēvs, kuram slimība attīstījās ļoti strauji. Bet viņam bija ļoti atbalstoša ģimene, visa ģimene šajā beigu posmā bija kā viena vesela šūna. Viņš pieņēma to, ka mirst, arī sieva bija tikusi skaidrībā pati ar sevi un viņi neko neslēpa no saviem bērniem, vīrietis vecāko meitu paspēja jau ievest savā biznesā, nodot lietas, viss tika sakārtots. Viena no pēdējām īsziņām, ko viņš atrakstīja mūsu kolēģei bija: visi kopā skatāmies “Ķepa uz Sirds” un ir absolūts miers…  (Klusuma pauze un Žanetei asaras). Tas ir hospiss, mēs palīdzam ar aprūpi tā, lai ģimene var mierīgi atvadīties, vēl pabūt kopā. 

Tu neesi aprūpētāja, tu esi kā uzraugs, lai šī sistēma strādātu, vai tu pati tiecies ar pacientiem?

Cilvēki jau pārsvarā negrib, lai vēl kāds no malas pie viņiem viesojas,  bet pie dažiem esmu bijusi, vēl martā biju pie jaunas sievietes, kura mani uzaicināja, lai gan neslēpšu, ka man bija bail no šīs tikšanās, jo apzinājos, kādā stāvoklī viņa ir. Mēs no Hospisa bijām aizbraukušas uz Bulduriem pēc atraitnītēm 8.martam par godu, es ar tām pie viņas devos ciemos, un aprūpētājai, tās ieraugot, pirmā doma bijusi: kad atraitnītes noziedēs, viņa aizies. Un tā arī notika… Tā bija ļoti smaga situācija. Sievietei ir 14 gadus veca meita, ko audzināja viena pati, mamma dzīvo mazpilsētā, tāpēc visu aprūpes smagumu iznesa bērns uz saviem pleciem…

14 gadus vecā meitene viena pati kopa savu mammu?

Paciente bija inteliģenta, izglītota sieviete ar vairākām augstākajām izglītībām, strādāja augstskolā, diemžēl diagnoze tika atklāta novēloti, un viss beidzās ļoti ātri. Meitenes tēvs dzīvo ārzemēs ar jaunu ģimeni, un bailēs no tā, ka tēvs var likt meitai pārvākties, viņas šo faktu ilgi slēpa. Dzīvoklī bija malkas apkure, divas krāsnis, regulāri vajadzēja pirkt maisus ar malku un stiept uz dzīvokli. Bet viņa ar visu tika galā, bez nekādas čīkstēšanas, viņai galvenais bija parūpēties par mammu.

Bet viņai taču jāmācās!

Turklāt to darīja izcili! Tas ir visapbrīnojamākais, ka bērni, kas nonāk šādās situācijās, nenoiet no ceļa, tieši otrādi – ļoti ātri nobriest, pieaug, un apzinās savu nozīmīgumu vecāka dzīvē. Brīnišķīgi bērni, kuri pratuši par saviem vecākiem parūpēties. Bija arī kāds 18 gadus vecs puisis, vidusskolas pēdējās klases skolnieks, kurš starpbrīžos skrēja uz māju mammai pamperus mainīt. Jautājums gan, vai dēlam tas būtu jādara? Bet viņi uztraucās – ja kāds par to uzzinās, mammu ieliks pansionātā. Par to bērni visvairāk baidās – ka izšķirs ģimenes. Arī man personiski šķiet, ka šādā situācijā, kad vecāks ir tuvu nāvei, un bērns ir pietiekami patstāvīgs (nerunāju par septiņus gadus veciem, protams) lieki iesaistīt sociālo dienestu, kas neiedziļinoties situācijā, cik svarīgi atvadīties, pavadīt pēdējos mirkļus kopā, rīkosies, kā likums prasa. Protams, ar piebildi, ka ir pieejama hospisa aprūpe, un smagās rūpes tiek noņemtas no bērna pleciem. Jo vai tiešām šādā brīdī labāk būtu, ka viņus izšķirs? Vai šim bērnam, kurš drīz zaudēs mammu, vajag sveša cilvēka aizbildniecību, ja viņu ieliktu svešā ģimenē vai krīzes centrā? Neviens to negribētu. Jo viņš par savu vecāku uztraucas. Konkrētajā situācijā mamma beigās tika ievietota slimnīcas paliatīvās aprūpes nodaļā, lai jaunietis varētu eksāmenus nokārtot.

Tagad tu mani saraudināji… Bērni grib būt līdzās vecākiem šādā brīdī. Turklāt, ņemot vērā, cik daudz Latvijā ir šķirto ģimeņu, kur audzina tikai viens vecāks!

Jā, bērni šim pieiet ar lielāku atbildību nekā dažkārt laulātie…  Ir vēl viens stāsts par meiteni, kuras mamma ļoti ātri aizgāja. Mums piezvanīja kaimiņiene, kura redzēja, ka mamma ir ļoti slima, un meita viņu aprūpē, lai gan ģimenē bija gan tēvs, gan vecākā māsa, kuri notiekošo neuztvēra pārāk adekvāti, bija pārliecināti, ka sieviete izveseļosies un viss būs kārtībā. Kad mūsu sociālā darbiniece sazinājās, meitene atzina: jā, ir grūti, bet tiek galā. Viņai nevajadzēja tik daudz fizisku palīdzību, cik – emocionālo, proti, cilvēku, ar ko parunāt, kas pakonsultētu, kā tas jādara pareizi, kuram nepieciešamības gadījumā jebkurā brīdī var piezvanīt.  Mūsu komanda uzreiz tur devās un viņām no redzētā bija skaidrs, ka mammai palikušas vien dažas dienas… Tā arī bija. Bet meita vismaz varēja būt mammai līdzās kā meita, nevis kā aprūpētāja. Turklāt tas noņēma milzīgo psiholoģisko spriedzi, kas viņai bija – vai viņa rīkojas pareizi, vai aprūpē kā nākas? Jo viņa to darīja pēc internetā atrastās informācijas. Meitene bija blakus mammai līdz nāves brīdim. Pēc tam viņa pati pieteicās terapijā pie mūsu klīniskā psihologa, kas pilotprojekta laikā bija valsts apmaksāts, un sāka mācīties RSU kursos, lai nākotnē kļūtu par ārsti.

Tici, ka hospisa aprūpe būs valsts apmaksāta un nebūs vairs šādu stāstu?

Noteikti, nešaubos par to. Tas ir tikai laika jautājums. Bet pagaidām palīdzēt šādās situācijās varam tikai ar sabiedrības, proti, ziedotāju palīdzību. 

 

Žanete Jansone, HOSPISS MĀJA valdes locekle. Kā arī:

*Forša vecmāmiņa. Brīvo laiku pārsvarā pavada ar mazmeitām. “Dažkārt piektdienas vakaros izņemu no bērnudārza, svētdienās atgriežu vecākiem.”

*Mīlīgā labradora Rio saimniece

*Saimnieciska. Lai gan pati apgalvo, ka virtuvē rosīties nemaz nepatīk, dara to bieži (arī Hospiss Mājā), un viņas firmas ēdiens – fiksā jūras velšu paelja.

*Patriote. Kādu laiku dzīvojusi Barselonā, jo tur strādāja vīrs, taču tur neiedzīvojās un nealkst tur atgriezties. “Man nepatīk tā dzelteni brūnā krāsa, kas Spānijā visapkārt. Latvijā viss ir zaļš, sulīgs un skaists. Zaļā nav mana mīļākā krāsa, bet tā ir sulīga un dzīvības krāsa.”

Dalīties:

lv

Hospiss LV

REĢ. NR. 40008291781

AS SWEDBANK
HABALV22
LV45HABA0551047755702

AS SEB BANKA
UNLALV2X
LV12UNLA0055001828236 

SIA “Hospiss Māja” aicina savā komandā paliatīvā aprūpē esošu cilvēku aprūpētājus/as. Darbs pie klienta mājās Rīgā un Pierīgā.

Katrs aprūpētājs strādā ar vienu klientu, darba dienās  8 stundas.

Darba pienākumi:
– nodrošināt kvalitatīvu klienta aprūpi, darbojoties starpdisciplinārā komandā;
– veikt klienta personīgās higiēnas nodrošināšanu un ēdināšanu;
– rūpēties par klienta labsajūtu un saturīgu laika pavadīšanu;
– sadarboties ar klienta tuviniekiem;
– dokumentēt veiktās darbības;
– regulāri sekot līdzi klienta veselības stāvoklim, ziņot par izmaiņām.

Galvenās prasības:
– izpratne par paliatīvo un hospisa aprūpi;
– vēlme ar savu darbu palīdzēt cilvēkiem, empātija un sirsnība;
– atbildības sajūta, godīgums, spēja pieņemt lēmumus un adekvāti rīkoties kritiskās situācijās;
– latviešu valodas zināšanas;
– krievu valodas zināšanas tiks uzskatītas par priekšrocību;
– sadarbspējīgs Covid-19 sertifikāts.

Mēs piedāvājam:
– apmācības pirms darba uzsākšanas;
– atalgojumu 1089 EUR (bruto);
– sabiedriskā transporta izdevumu kompensēšanu;
– veselības apdrošināšanu (pēc pārbaudes laika);
– darbu starpdisciplinārā komandā;
– regulāras apmācības un supervīzijas.

CV un motivācijas vēstuli ar norādi “Aprūpētājs” lūdzam sūtīt uz  e-pastu [email protected].
Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases ietvaros.

Sazināsimies ar kandidātiem, kurus aicināsim uz darba pārrunām.

PRIVĀTUMA POLITIKA

Šajā privātuma politikā, turpmāk tekstā – Politika, ir aprakstīs kā un kādus personas datus nodibinājums HOSPISS LV (turpmāk – Nodibinājums) apstrādā mājaslapā hospiss.lv.

Šī Politika ir piemērojama:

  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Regula), ir uzskatāms par Pārzini;
  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar Regulu ir uzskatāms par Apstrādātāju;
  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar regulu ir uzskatāms par Trešo personu.
  • ja fiziska persona ar savu pienesumu (naudas ziedojumu, pārtikas ziedojumu, dažādu ierīču, tehnikas vai priekšmetu ziedojumu, ar savu brīvprātīgo darbu) vai ir citā veidā saistīts ar Nodibinājuma veikto darbu;
  • Ja fiziska persona saņem jebkāda veida atbalstu no Nodibinājuma;
  • ja Nodibinājums apstrādā fiziku personu datus, pamatojoties uz tiesiskajiem pamatiem, kas minēti Regulā.
  1. DEFINĪCIJAS

Apstrāde ir jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība vai darbību kopums, ko veic ar vai bez automatizētiem līdzekļiem, piemēram, vākšana, reģistrācija, organizēšana, strukturēšana, glabāšana, pielāgošana vai pārveidošana, atgūšana, aplūkošana, izmantošana, izpaušana, nosūtot, izplatot vai citādi darot tos pieejamus, saskaņošana vai kombinēšana, ierobežošana, dzēšana vai iznīcināšana.

Personas dati ir jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu (“datu subjekts”); identificējama fiziska persona ir tāda, kuru var tieši vai netieši identificēt, jo īpaši atsaucoties uz identifikatoru, piemēram, minētās personas vārdu, uzvārdu, identifikācijas numuru, atrašanās vietas datiem, tiešsaistes identifikatoru vai vienu vai vairākiem minētajai fiziskajai personai raksturīgiem fiziskās, fizioloģiskās, ģenētiskās, garīgās, ekonomiskās, kultūras vai sociālās identitātes faktoriem.

Pārzinis ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai cita struktūra, kas viena pati vai kopīgi ar citām nosaka personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus.

Apstrādātājs ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai cita struktūra, kura pārziņa vārdā apstrādā personas datus.

Trešā persona ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai struktūra, kura nav datu subjekts, pārzinis, apstrādātājs un personas, kuras pārziņa vai apstrādātāja tiešā pakļautībā ir pilnvarotas apstrādāt personas datus.

Datu subjekts ir jebkura fiziska persona, kura  atbalsta Nodibinājumu vai saņemt atbalstu no nodibinājuma.

  1. PIEMĒROJAMIE TIESĪBU AKTI

2.1. Eiropas Parlamenta un padomes Regula Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti (2016. gada 27.aprīlis);

2.2. Biedrību un nodibinājumu likums;

2.3. Sabiedriskā labuma organizāciju likums;

2.4. Nodokļus un grāmatvedības kārtošanu regulējošie normatīvie akti un citi dokumenti.

  1. VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI

3.1. Šajā Politikā tiek sniegta vispārējā informācija par to kā Nodibinājums veic personas datu apstrādi. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi tiek sniegta fiziskām personām ikdienas darbā, iekšējos dokumentos un atbildot uz datu subjektu rakstveida pieprasījumiem.

3.2. Nodibinājums piemērojamo normatīvo aktu ietvaros nodrošina personas datu konfidencialitāti un ir īstenojusi atbilstošus tehniskos un organizatoriskos pasākumus personas datu pasargāšanai no nesankcionētas piekļuves, pretlikumīgas apstrādes vai izpaušanas, nejaušas pazaudēšanas, izmainīšanas vai iznīcināšanas.

3.3. Gadījumos, kad Nodibinājums, esot Pārzinis, izmanto apstrādātājus (piemēram, uzņēmuma, kas sniedz grāmatvedības pakalpojumus palīdzību), Nodibinājums veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka šādi personas datu apstrādātāji personas datu apstrādi veic saskaņā ar Nodibinājuma norādēm un atbilstoši piemērojamajiem normatīvajiem tiesību aktiem un pieprasa atbilstošu drošības pasākumu veikšanu.

3.4. Ja Nodibinājums atjauninās šo Politiku, Politikas aktuālā redakcija, tiks publicēta Nodibinājuma mājas lapā hospiss.lv. Šīs politikas vēsturiskās redakcijas būs pieejamas pie Nodibinājuma vadības. Katras fiziskas personas pienākums ir sekot līdzi Nodibinājuma veiktajām izmaiņām.

3.5. Lai sniegtu Sabiedrībai pilnvērtīgāku priekšstatu par Nodibinājuma veiktajām aktivitātēm, Nodibinājums apstrādā arī no veikto aktivitāšu laikā apkopotus datus.

3.6. Brīdī, kad datu subjekts apmeklē Nodibinājuma mājas lapu, var tikt veikta viņa datu (IP adrese) apstrāde. Spiežot uz Facebook, Instagram vai citām saitēm, to nospiešanas brīdī datu subjekta datu apstrādi uzsāk attiecīgās mājas lapas uzturētāji, piemēram, Facebook vai Instagram, un piekļūs datu subjekta datiem, atbilstoši saviem noteikumiem, ar kuriem rekomendējam iepazīties attiecīgā pakalpojuma sniedzēja mājas lapā.

3.7. Nodibinājums neveic personas datu profilēšanu.

  1. IESPĒJAMO APSTRĀDĀJAMO PERSONAS DATU KATEGORIJAS UN PIEMĒRI

Nr.

Datu kategorija

Datu veidi piemēri

Daži datu apstrādes piemēri

1.

Personas identifikācijas dati

Vārds, uzvārds, personas kods

Jūs, Jūsu tuvinieki sazinās ar Nodibinājumu ar mērķi saņemt atbalstu vai sniedzat Nodibinājuma finansiālu vai kāda cita veida atbalstu, Jūs esat pieteicies mūsu Draugu klubā vai kādā citā mūsu projektā / akcijā

2.

Personas kontaktinformācija

Mājas adrese, telefona numurs, e-pasta adrese

Jūs piesakāties palīdzēt Nodibinājumam vai Jūs lūdziet palīdzību Nodibinājumam, atstājot savu kontakta informāciju

3.

Veikto aktivitāšu dati

 

To veids, apraksts, sākuma un beigu termiņš

Jūs piedalāties Nodibinājuma aktivitātēs, vai saņemt atbalstu

4.

Fotogrāfijas / video materiāli

Personas digitālais attēls, balss ieraksts

Jūs piedalāties Nodibinājuma aktivitātēs, vai saņemt atbalstu, tas tiek fiksēts ar foto vai video palīdzību

5.

Komunikācijas dati

Ienākošā/izejošā saziņa, telefona zvani, korespondence, saturs

Jūs komunicējat ar Nodibinājumu

6.

Norēķinu dati

 

Norēķinu sistēmas konta numurs, bankas konta numurs, datums, summa, apmaksas datums, maksājuma mērķis

Jūs sniedzat Nodibinājumam finansiālu atbalstu

7.

Veiktās sociālajos tīklos

Fotogrāfijas, komentāri

Jūs komentējat Nodibinājuma darbību sociālais tīklos

8.

Interneta mājas lapā veiktās darbības

IP adrese, informācija par mājas lapā veiktajām darbībām

Jūs apmeklējat mājas lapu

9.

Veselības dati

Informācija par funkcionālajiem traucējumiem, to smaguma pakāpi, izņēmuma gadījumos diagnoze, nepieciešamā ārstēšana

Jūs esat lūdzis palīdzību, speciālisti to izanalizē, pirms sniedz Jums atbalstu, atbalsta sniegšanas gaitā

10.

Pilnvaroto personu, likumisko pārstāvju dati

Vārds, uzvārds, personas kods, pārstāvības pamats, kontakta informācija

Jūs sadarbībā ar Nodibinājumu pārstāv kāda cita persona

11.

Brīvprātīgo dati

Vārds, uzvārds, kontakta informācija

Informācija, kas nepieciešama Nodibinājumam, lai nodrošinātu nepieciešamo pakalpojumu caurredzamību

12.

Ziedotāju dati

Vārds, uzvārds, personas kods, konta Nr. ziedotā summa

Jūs ziedojat naudas līdzekļus mūsu projektiem

13.

Nodibinājuma darbinieku dati

Vārds, uzvārds, personas kods, adrese, konta Nr., telefona Nr. u.c.

Informācija, kas nepieciešama darba devējam, lai nodrošinātu likumā noteiktās prasības attiecībā uz Jūsu kā darbinieka datu apstrādi

14.

Citi dati

Citi dati

Jūs veicat citas ar Nodibinājuma darbību saistītas darbības

  1. DATU APSTRĀDES TIESISKAIS PAMATS

5.1. Nodibinājuma leģitīmās intereses – atbilst Nodibinājuma darbības mērķiem. Nodibinājumam ir tiesības apstrādāt personas datus tādā apjomā, kādā tas ir objektīvi nepieciešams un pietiekams, lai realizētu tos mērķis, kuru dēļ Nodibinājums ir dibināts.

5.2. Juridisko pienākumu izpilde – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt personas datus, lai izpildītu normatīvo aktu prasības, kā arī sniegtu atbildes uz valsts un pašvaldības likumīgiem pieprasījumiem, sniegtu informāciju par saņemtajiem ziedojumiem, to izlietojumu.

5.3. Datu subjekta piekrišana – Datu subjekts dod piekrišanu personas datu vākšanai un apstrādei noteiktiem mērķiem. Datu subjekta piekrišana ir viņa brīva griba un patstāvīgs lēmums, kas var tikt sniegts jebkurā brīdī, tādējādi atļaujot Nodibinājumam apstrādāt personas datus noteiktajiem nolūkiem. Datu subjekta piekrišana ir tam saistoša, ja tā tiek rakstiski, tajā skaitā epastā, vai ar konkludentām darbībām, piemēram, fotografējoties kopā ar Nodibinājuma pārstāvjiem atbalsta saņemšanas brīdī vai iesūtot Nodibinājumam savu fotogrāfiju. Datu subjektam ir tiesības jebkurā laikā atsaukt savu, iepriekš sniegto piekrišanu, izmantojot norādītos saziņas kanālus ar Nodibinājumu. Pieteiktās izmaiņas stāsies spēkā trīs darba dienu laikā. Piekrišanas atsaukums neietekmē apstrādes likumību, kas pamatojas uz piekrišanu pirms atsaukuma.

5.4. Vitālu interešu aizsardzība – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt personas datus, lai aizsargātu fiziskas personas vitālās intereses, piem., ja apstrāde ir vajadzīga humanitāros nolūkos, dabas stihiju un cilvēka izraisītu, it īpaši, epidēmiju un to izplatīšanās monitoringam vai ārkārtas humanitārajās situācijās (terora akti, kibernoziegumi, tehnogēnās katastrofu situācijas un tml.).

5.5. Oficiālo pilnvaru izpilde vai sabiedrības intereses – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt datus, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot Nodibinājuma likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Šādos gadījumos pamats personas datu apstrādei ir iekļauts normatīvajos aktos.

5.6.  Līguma noslēgšana un izpilde – lai Nodibinājums varētu noslēgt un izpildīt līgumu ar jebkuru sadarbības partneri, Nodibinājumam ir jāapkopo un jāapstrādā noteikti personas dati, kas tiek savākti pirms līguma noslēgšanas ar Nodibinājumu vai jau noslēgtā līguma laikā.

  1. DATU APSTRĀDES NOLŪKI

Nodibinājuma datu apstrādes nolūki sakrīt ar tā dibināšanas mērķiem, kas ir sekojoši:

6.1. veidot un veicināt Latvijas sabiedrībā uz cilvēka izvēles iespējām balstītu cieņpilnu un bezaizspriedumu izpratni par hospisa pakalpojumiem gan iedzīvotāju, gan valsts un pašvaldību darbinieku, veselības aprūpes un labklājības nozares speciālistu vidū, tādējādi palielinot indivīdu spējas aktīvi piedalīties savas un ģimenes locekļu veselības saglabāšanā, uzlabošanā un veicināšanā;

6.2. brīvprātīgo kustības veidošana, popularizēšana un jēgpilnas palīdzības prestiža celšana Latvijas iedzīvotāju vidū attiecībā uz palīdzību paliatīvās aprūpes un hospisa pakalpojumu saņēmējiem, t.sk. mantas, finanšu līdzekļu, laika un zināšanu ziedošana, nesaņemot par to atlīdzību;

6.3. atbalstīt jaunu paliatīvās un hospisa aprūpes pakalpojumu sniedzēju veidošanos, kā arī to darbinieku, ārstniecības un sociālās palīdzības speciālistu izglītošanu paliatīvās un hospisu aprūpes jautājumos, kas paredzētu sistematizētu zināšanu un prasmju apguves procesa nodrošināšanu, papildus valstī noteiktajai izglītības sistēmai;

6.4. apzināt Latvijas iedzīvotājus, kas atrodas pansionātos, slimnīcās, kā arī citās aprūpes iestādēs un kam ir nepieciešama paliatīvā vai hospisa aprūpe, lai veicinātu to veselību, uzlabojot kopējo sabiedrības fizisko, garīgo un sociālo labklājību;

6.5. veikt dažādu aktivitāšu kopumu ar mērķi Latvijā izveidot jaunu hospisu un/vai paliatīvās aprūpes centru (-us);

6.6. sniegt jebkāda veida atbalstu tiek, kam tas nepieciešams;

6.7. sniegt dažādus sociālos pakalpojumus.

Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt datus iepriekš minētajiem nolūkiem, kā arī citiem nolūkiem, nodrošinot iespēju datu subjektam atteikties no datu apstrādes, ja vien šo atteikšanos neierobežot kādi normatīvie akti.

  1. DATU SUBJEKTA TIESĪBAS

Datu subjektam ir tiesības attiecībā uz savu datu apstrādi, kas saskaņā ar piemērojamiem normatīvajiem aktiem ir klasificēti kā personas dati. Šīs tiesības kopumā ir šādas:

7.1. Saņemt informāciju par savu datu apstrādi, atbilstoši Regulas prasībām;

7.2. Pieprasīt savu personas datu labošanu, ja tie ir neatbilstoši, nepilnīgi vai nepareizi;

7.3. Iebilst savu personas datu apstrādei, ja apstrāde ir balstīta uz leģitīmajām interesēm;

7.4. Prasīt savu personas datu dzēšanu, piemēram, ja personas dati tiek apstrādāti, pamatojoties uz piekrišanu un datu subjekts ir atsaucis savu piekrišanu. Šīs tiesības nav spēkā, ja personas dati, kuru dzēšana tiek pieprasīta, tiek apstrādāti, arī pamatojoties uz citu tiesisku pamatu, piemēram, līgumu vai no attiecīgiem normatīvajiem aktiem izrietošajiem pienākumiem, vai to saglabāšanu nosaka spēkā esošo normatīvo aktu prasības;

7.5. Ierobežot savu personas datu apstrādi saskaņā ar piemērojamajiem normatīvajiem aktiem, piemēram, laikā, kad Nodibinājums izvērtē, vai datu subjektam ir tiesības uz savu datu dzēšanu;

7.6. Saņemt informāciju, vai Nodibinājums apstrādā datu subjekta personas datus un, ja apstrādā, tad arī piekļūt tiem;

7.7. Saņemt savus personas datus, ko datu subjekts ir sniedzis Nodibinājumam un kas tiek apstrādāti uz piekrišanas un līguma izpildes pamata rakstiskā formā, vai kādā no biežāk izmantotajiem elektroniskajiem formātiem un, ja iespējams, nodot šādus datus citam Nodibinājumam (datu pārnesamība);

7.8. Atsaukt savu piekrišanu savu personas datu apstrādei;

7.9. Netikt pakļautam pilnībā automatizētai lēmumu pieņemšanai, tai skaitā profilēšanai;

7.10. Iesniegt sūdzības par personas datu izmantošanu Datu valsts inspekcijai (www.dvi.gov.lv), ja Datu subjekts uzskata, ka viņa personas datu apstrāde pārkāpj viņa tiesības un intereses saskaņā ar piemērojamajiem normatīvajiem aktiem;

7.11. Nodibinājumam ir pienākums 30 dienu laikā no datu subjekta pieprasījuma saņemšanas atbildēt uz to, nepieciešamības gadījumā pieprasot papildus informāciju, piemēram, identifikācijas datus, lai nekļūdīgi pārliecinātos, par datu subjekts personību.

  1. SĪKDATNES

Apmeklējot Nodibinājuma interneta vietni netiek veidotas vai saglabātas sīkdatnes “atceras”. Tiek izmatotas tikai tādas sīkdatnes, kas nodrošina mājas lapas funkcionalitāti.

  1. GLABĀŠANAS PERIODS

Personas dati tiks apstrādāti tikai tik ilgi, cik tas ir nepieciešams apstrādes mērķa izpildei. Glabāšanas periods var būt pamatots ar Nodibinājuma leģitīmajām interesēm, iekšējo dokumentāciju vai piemērojamajiem normatīvajiem aktiem (piemēram, likumiem par grāmatvedību utml.).

  1. PERSONAS DATU IEGŪŠANAS VEIDI

10.1.Nodibinājums iegūst personas datus, kad fiziska persona:

10.1.1. sniedz savu atbalstu Nodibinājumam;

10.1.2. saņem atbalstu no Nodibinājuma;

10.1.3. jautā Nodibinājumam plašāku informāciju par Nodibinājuma mērķiem, aktivitātēm u.c. veidos sazinās ar nodibinājumu;

10.1.4. piedalās Nodibinājuma aktivitātēs;

10.1.5. tiek fotografēts, filmēts Nodibinājuma aktivitāšu ietvaros;

10.1.6. raksta komentārus sociālajos tīklos;

10.2. Nodibinājums var apstrādāt personas datus, kas ir saņemti no trešajām personām (piemēram, sociālā dienesta, tuviniekiem), rīkojoties atbilstoši Regulas noteikumiem.

  1. PERSONAS DATU AIZSARDZĪBA

11.1. Nodibinājums nodrošina, pastāvīgi pārskata un uzlabo aizsardzības pasākumus, lai aizsargātu personas datus no nesankcionētas piekļuves, nejaušas nozaudēšanas, izpaušanas vai iznīcināšanas. Lai to nodrošinātu, Nodibinājums pielieto mūsdienu tehnoloģijas, tehniskas un organizatoriskas prasības, t.sk., izmantojot ugunsmūrus, nepieciešamības gadījumā arī ielaušanās atklāšanas, analīzes programatūras un pat datu šifrēšanu.

11.2. Nodibinājums rūpīgi pārbauda visus sadarbības partnerus, ar kuriem kopīgi tiek apstrādāti personas dati, kā arī izvērtē, vai sadarbības partneri (personas datu apstrādātāji) pielieto atbilstošus drošības pasākumus, lai personas datu apstrāde notiktu atbilstoši Nodibinājuma deleģējumam un normatīvo aktu prasībām.

11.3. Sadarbības partneriem nav atļauts apstrādāt personas datus saviem nolūkiem.

11.4. Nodibinājums neuzņemas atbildību par jebkādu nesankcionētu piekļuvi personas datiem un/ vai personas datu zudumu, ja tas nav atkarīgs no Nodibinājuma, piemēram, Klienta, Sadarbības partnera,  trešās personas vai paša datu subjekta vainas un/ vai nolaidības dēļ.

  1. APSTRĀDES TERITORIJA

12.1. Parasti Personas dati tiek apstrādāti Eiropas Savienībā/Eiropas Ekonomiskajā zonā (ES/EEZ), tomēr atsevišķos gadījumos tie var tikt nodoti un apstrādāti valstīs, kas neietilpst ES/EEZ, piemēram, publikācija Facebook, Instagram vai citur.

12.2 Personas datu nodošana un apstrāde ārpus ES/EEZ var notikt, ja tam ir tiesisks pamatojums, proti, lai izpildītu juridisku pienākumu, noslēgtu vai izpildītu līgumu, un ir veikti pienācīgi drošības pasākumi. Pienācīgi drošības pasākumi ir, piemēram:

– Ir noslēgta vienošanās, tai skaitā ES līguma standartklauzulas vai citi apstiprināti noteikumi, rīcības kodekss, sertifikācijas u.tml., kas ir apstiprinātas saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu;

– ES/EEZ neietilpstošajā valstī, kurā saņēmējs atrodas, atbilstoši ES Komisijas lēmumam tiek nodrošināts pietiekams datu aizsardzības līmenis;

– Datu saņēmējs ir sertificēts atbilstoši Privātuma vairogam (attiecas uz saņēmējiem, kuri atrodas Amerikas Savienotajās Valstīs).

12.3 Pēc pieprasījuma datu subjekts var saņemt sīkāku informāciju par personas datu nodošanu valstīm ārpus ES/EEZ.

  1. KONTAKTINFORMĀCIJA

13.1 Klients var sazināties ar Nodibinājumu saistībā ar jautājumiem, piekrišanas atsaukšanu, pieprasījumiem, datu subjektu tiesību izmantošanu un sūdzībām par personas datu izmantošanu.

13.2. Nodibinājuma kontaktinformācija ir pieejama tīmekļa vietnē: www.hospiss.lv, sadaļā kontakti.