HOSPISS LV

Darīt visu, lai dotu iespēju nomirt skaisti

Intervija ar Zani Cingleri, Hospiss LV brīvprātīgo

Autors: Grieta Pīrāga

Datums: 27.04.2022

Kas Tevi pamudināja veikt brīvprātīgo darbu?

Nepieciešamība pēc darba sirdij. Jutu, ka, veicot ikdienas darbus, es nepiepildu sevi. Noklausoties interviju ar Ilzi Neimani-Nešporu no Hospiss LV (https://ugunsskola.lv/cilvekjauda83/) , sapratu, ka tas varētu būt tas, kas man nepieciešams. Darbs, caur kuru sevi realizējot, varētu gūt prieku. Hospisa tēma man ir diezgan tuva tādēļ, ka es pati esmu onkoloģiskais pacients un es esmu redzējusi, kā cilvēki mirst necilvēcīgos apstākļos. Tāpat, atceroties sava vectēva aiziešanu, varu teikt, ka bez īpašām zināšanām ir ļoti grūti parūpēties par cilvēkiem viņu pēdējās dienās. Es iedomājos, ka tik, cik es varu, es labprāt palīdzētu, lai izveidotu Hospisa māju – vietu, kur nomirt skaisti, neatkarīgi no vecuma. Latvijā šī joma nav attīstīta, tāpēc tam noteikti ir jāpievērš uzmanība.

Tu minēji vectēva aiziešanu, kā tas notika?

Vectēvam bija māja, kurā viņš dzīvoja viens. Tad, kad viņš kļuva nevarīgāks, mēs viņu vedām uz dzīvokli pie sevis, tomēr viņš teica, ka grib nomirt mājās. Mēs viņu aizvedām atpakaļ uz lauku mājām. Ik pa laikam gājām viņu apraudzīt, tomēr nevarējām visu laiku būt klāt. Mamma bija tā, kas viņu baroja un mazgāja. Man bija sajūta, ka viņš tomēr nomira viens. Viņa lielākā vēlēšanās bija tā, lai pēc viņa nāves mēs dzīvotu tajā mājā. To mēs, protams, izpildījām, tomēr es domāju, ka gan jau bija vēl kaut kas, ko viņš vēlējās, tikai to viņš mums neteica. Es redzēju, ka viņš  jutās kā slogs mūsu ģimenei.

Vēl viens stāsts ir par manu draudzeni, kurai bija vēzis. Viņa nomira Anglijas hospisā. Viņas mamma teica, ka tas esot bijis skaists process, jo hospisa aprūpe Anglijā esot augstā līmenī. Latvijā tas nebūtu iespējams.

Atceros arī pavadīto laiku Onkoloģijas centrā, tas nebija viegls. Iespējams, tas ir viens no iemesliem, kāpēc es vēlos darboties Hospiss LV, jo es esmu redzējusi situāciju no iekšpuses un es gribu, lai cilvēki, kuriem lemts aiziet, aiziet skaisti

Kādi ir tavi pienākumi Hospiss LV?

Es plānoju piesaistīt līdzekļus hospisa mājas būvniecībai. Mājai ir jābūt un, manuprāt, tas, kas varētu palīdzēt, ir runāt skaļi gan par hospisa sistēmu, gan arī nepieciešamo hospisa māju. Cilvēkiem nepieciešams paskaidrot, kas tas ir un mazināt viņu bailes runāt par nāves tēmu.

Kā Tu tēmu par miršanu ienes savā ģimenē un draugu lokā?

Mēs runājam, bet viņi lielākoties izvairās. Viņi izliekas, ka nedzird un pārslēdzas uz pavisam citu tēmu. Cilvēki ir ļoti jāizglīto, it īpaši latvieši, kuri ir noslēgti un intraverti. Vajadzētu atrast oriģinālus veidus, kā par to runāt, piemēram, daloties ar citu valstu pieredzi.

Man ir pieredze arī ar paliatīvās aprūpes pacientu. Mēs vācām līdzekļus vienam pazīstamam vīrietim, kuram bija laterālā skleroze. Sākumā slimība progresēja lēnām un pēc tam ļoti strauji. Viņš dzīvoja sociālajā mājā, kur attieksme pret viņu nebija tā labākā. Es ļoti skaidri atceros gadījumu, kad braucām viņu apsveikt dzimšanas dienā. Mēs gribējām viņu iepriecināt, jo viņš gandrīz visu laiku bija viens savā palātā. Lai arī mēs savācām līdzekļus, lai samaksātu par to, lai viņš ir viens un viņam būtu ērtāk, pie viņa reti kāds atnāca. Varēja redzēt, ka tad, kad mēs pie viņa braucām, viņš negribēja, lai mēs braucam prom. Viņam ļoti pietrūka cilvēcības, parunāšanās. Aprūpētāji uzskatīja, ka primārais ir pabarot un nomazgāt. Nevienu neinteresēja tas, kā viņš jūtas. Es pieļauju, ka aprūpētāji neaizdomājas, ka šis aspekts bieži vien ir svarīgāks par fizisko aprūpi. Mēs gribējām viņam sagādāt cilvēcību un prieku. Viņš daudz nestāstīja, ko vēlētos. Es atceros situāciju, kad mēs izdomājām viņu pārsteigt. Tad viņš vēl atradās mājās. Viņš bija starptautisko sacensību organizētājs motokrosā, tāpēc mēs slepus sarunājām sportistus, kuri būtu gatavi ar saviem močiem atbraukt līdz viņa mājai. Viņa meita izveda viņu ratiņkrēslā ārā un motosportisti, kas piekrita piedalīties šajā pārsteigumā, brauca ar močiem. Mēs gribējām, lai viņš varētu sajust vēl reizi motokrosa smaržu.

Kā viņš jutās?

Viņš raudāja un bija ļoti aizkustināts.  Arī viņa sieva teica, ka viņš nav bijis tik laimīgs ļoti sen. Sportistiem toreiz bija iespēja viņam pateikties par to, ko viņš ir darījis profesijas attīstībā. Tas bija ļoti skaisti. Mēs nolasījām to, kas viņam varētu patikt un kas viņu varētu iepriecināt. Tā ir neaprakstāma sajūta – radīt prieku kaut uz mirkli. Ļoti iespējams, ka tās emocijas, ko viņš juta, viņam ļāva nodzīvot kādu dienu ilgāk un kvalitatīvāk. Mēs ceram, ka viņš ar patīkamajām emocijām un atmiņām dzīvoja kādu laiku un priecājās par to, sajūtot, ka viņš nav viens.  Kad viņš nomira, nākamajā dienā bija paredzētas sacensības. Tā kā viņš kādreiz audzēja rozes, mēs izdomājām, ka katrs sportists varētu pie sava moča piespraust baltu rozi. Es atceros, ka todien debesīs bija tik skaisti mākoņi.

Vai mirstošu cilvēku pēdējo vēlēšanos piepildīšana un iepriecināšana ir kaut kas, ko Tu vēlētos darīt?

Jā, noteikti! Man tas ļoti patiktu! Tā ir iespēja saņemt atpakaļ pozitīvo, sajūtot, ka izdarīts kaut kas vērtīgs.

Tu minēji par interviju, kuru klausījies. Vai tas bija brīdis, kad sāki darboties Hospiss LV?

Jā. Toreiz es Ilzei no Hospiss LV izstāstīju, ko es protu un kā redzu sevi šajā projektā. Pati esmu strādājusi žurnālistikā un man radās ideja, ka varētu rakstīt stāstus par cilvēku aiziešanu vai arī intervēt tuviniekus, aprūpētājus un Hospiss LV brīvprātīgos. Tā būtu iespēja uzrunāt potenciālos sponsorus un arī brīvprātīgos. Hospiss LV ir nepieciešama komanda ar cilvēkiem no dažādām sfērām, piemēram, fotogrāfs vai frizieris, kas var uztaisīt pēdējo skaisto bildi vai frizūru. Es ļoti ticu, ka šis mehānisms sāks darboties.

Saki, lūdzu, kas ir Tavi personiskie ieguvumi no tā, ka esi iesaistījusies Hospiss LV?

Sajūta, ka es varu izdarīt kaut ko vairāk, palīdzot cilvēkiem. Ka es varu dot. Tad, kad es Facebook publicēju dažādus stāstus, es saņēmu daudzas pozitīvas ziņas no cilvēkiem, kuri pateicas par to, ka dalos, un kādam mani padomi bija arī patiesi palīdzoši. Izjutu gandarījumu un prieku palīdzot citiem. Es ziedoju tikai savu laiku un pretim iegūstu lielu pozitīvisma devu. Tas neprasa daudz, tomēr padara cilvēku par stundu vai dienu priecīgāku.

Saki, vai tad, kad Tev bija grūtais periods dzīvē saistībā ar slimību, vai Tev bija blakus šādi cilvēki, kas dara to, ko mēģini darīt Tu tagad?

Nē, jo apkārtējie nobijās no manas diagnozes un patiesībā joprojām baidās par to runāt. Viņiem ir bail izdarīt vai pateikt kaut ko, kas varētu mani sāpināt, tāpēc viņi novēršas, izliekas, ka viss ir kārtībā. Tagad man apkārt ir tādi cilvēki, kuriem varu piezvanīt, kad jūtos slikti. Patiesībā vajag pavisam maz – lai ir kāds, ar kuru vari aprunāties, kas tevi apskauj un pasaka, ka viss būs labi. Sajust, ka neesi viena.

Kā Tev pašai liekas, kas ir Tavi resursi  darbam Hospiss LV?

Sirds siltums, vienkāršums un komunikācija, jo man ļoti patīk runāt ar cilvēkiem.

Kas ir tas, Tavuprāt, kāpēc cilvēkiem būtu vērtīga pieredze Hospiss LV?

Iemācīties vairāk dot, nevis prasīt un novērtēt vairāk to, kas mums jau ir. Tāpat tas māca novērtēt laiku un darīt lietas šodien, jo dažreiz rītdiena var nepienākt. Mēs neviens nezinām, cik daudz laika mums atvēlēts. Tāpēc Hospiss LV mēs mācāmies novērtēt laiku, kas dots, redzot cilvēkus mirstam. Viss beidzas, bet arī beigas var būt skaistas, ja par to parūpējas.

Vai tad, kad Tev bija slimība, Tu daudz domāji par nāvi?

Jā. Es par to domāju pastiprināti, jo man bija ļoti bail. Man visvairāk bija bail par to, kas parūpēsies par maniem bērniem. Tad, kad es redzēju, kā cilvēki mirst Onkoloģijas centrā, es sapratu, ka es tā negribu. Tolaik es vispār nezināju, ka ir kāds cits risinājums.  Hospisa mājas projekts ir cits risinājums un tas ļauj nomirt skaisti neatkarīgi no vecuma.

Vai tas, ka Tu iesaistījies Hospiss LV, kaut kā mainīja Tavu tuvinieku attieksmi pret nāves tēmu?

Nē, viņiem joprojām ir noliegums. Uzskatu, ka par šo tēmu jārunā skaļi, kas varētu mazināt noliegumu. Jārunā jau skolas vidē, tādējādi mācot bērniem attieksmi pret nāvi un stāstot, ka mirst ne tikai veci cilvēki.  Kad manam dēlam bija pieci gadiņi, viņam nomira vecvecmāmiņa. Mēs braucām atvadīties uz slimnīcu, jo ārsti teica, ka viņa ilgi vairs nedzīvos. Es toreiz viņu paņēmu līdzi, jo zināju, cik svarīgi, ka mans dēls viņai var pateikt to, ko vēlas visvairāk. Viņa bija pieslēgta pie aparātiem. Mans dēls viņai teica: “Babiņ, es Tevi ļoti, ļoti mīlu!” Viņš paņēma viņas roku un viņai nobira asara. Pēc dažām dienām viņa nomira. Es savam dēlam stāstīju, ka tā notiek. Bija apkārtējie, kas uzskatīja, ka bērnam tas nav jāstāsta, bērns uz bērēm līdzi nav jāņem, jo viņš taču ir maziņš. Tomēr man bija iekšējā sajūta, ka man par to ir bērnam jāstāsta un jāiepazīstina. Jo mēs (kā pieaugušie) par to vairāk runāsim, jo mēs vairāk izglītosim arī savus bērnus.

Kā Tev pašai liekas, kas Tev ir palīdzējis iegūt tik apzinātu attieksmi pret nāvi?

Tas ir mans dzīves rūdījums, kas sastāv no manas dzīves pieredzes un pārbaudījumiem. Uzskatu, ka daudz svarīgāk cilvēkiem ir sajust blakus otru cilvēku, sajust cilvēcību un, ja kaut ko dāvināt, tad no sirds. Mēs baidāmies viens otram pateikt, cik tu man esi svarīgs, to vienmēr atliekot. Tomēr šie vārdi stiprina gan mūs, gan tos, kuriem tos sakām.

Ko Tu novēlētu cilvēkiem, kas domā par brīvprātīgā darba veikšanu Hospiss LV?

Nākt un darīt, jo darīt mēs varam tikai tad, ja esam liela komanda, kur katrs no mums ir specializējies kādā no sfērām. Vienīgais nosacījumus –  jābūt cilvēkam ar sirdi. Latvijā ir daudz ļoti labu un sirsnīgu cilvēku un Hospiss LV  ir vajadzīgs tieši tāds – sirds silts cilvēks. Tas ir darbs, kas sniedz daudz pozitīvu emociju arī tad, ja emocijas iet caur asarām. Tās ir nevis izmisuma asaras, bet gan prieka asaras par to, ka ir izdevies iepriecināt cilvēku kaut uz īsu mirkli.

Dalīties:

lv

Hospiss LV

REĢ. NR. 40008291781

AS SWEDBANK
HABALV22
LV45HABA0551047755702

AS SEB BANKA
UNLALV2X
LV12UNLA0055001828236 

SIA “Hospiss Māja” aicina savā komandā paliatīvā aprūpē esošu cilvēku aprūpētājus/as. Darbs pie klienta mājās Rīgā un Pierīgā.

Katrs aprūpētājs strādā ar vienu klientu, darba dienās  8 stundas.

Darba pienākumi:
– nodrošināt kvalitatīvu klienta aprūpi, darbojoties starpdisciplinārā komandā;
– veikt klienta personīgās higiēnas nodrošināšanu un ēdināšanu;
– rūpēties par klienta labsajūtu un saturīgu laika pavadīšanu;
– sadarboties ar klienta tuviniekiem;
– dokumentēt veiktās darbības;
– regulāri sekot līdzi klienta veselības stāvoklim, ziņot par izmaiņām.

Galvenās prasības:
– izpratne par paliatīvo un hospisa aprūpi;
– vēlme ar savu darbu palīdzēt cilvēkiem, empātija un sirsnība;
– atbildības sajūta, godīgums, spēja pieņemt lēmumus un adekvāti rīkoties kritiskās situācijās;
– latviešu valodas zināšanas;
– krievu valodas zināšanas tiks uzskatītas par priekšrocību;
– sadarbspējīgs Covid-19 sertifikāts.

Mēs piedāvājam:
– apmācības pirms darba uzsākšanas;
– atalgojumu 1089 EUR (bruto);
– sabiedriskā transporta izdevumu kompensēšanu;
– veselības apdrošināšanu (pēc pārbaudes laika);
– darbu starpdisciplinārā komandā;
– regulāras apmācības un supervīzijas.

CV un motivācijas vēstuli ar norādi “Aprūpētājs” lūdzam sūtīt uz  e-pastu [email protected].
Informējam, ka Jūsu pieteikuma dokumentos norādītie personas dati tiks apstrādāti šīs atlases ietvaros.

Sazināsimies ar kandidātiem, kurus aicināsim uz darba pārrunām.

PRIVĀTUMA POLITIKA

Šajā privātuma politikā, turpmāk tekstā – Politika, ir aprakstīs kā un kādus personas datus nodibinājums HOSPISS LV (turpmāk – Nodibinājums) apstrādā mājaslapā hospiss.lv.

Šī Politika ir piemērojama:

  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk – Regula), ir uzskatāms par Pārzini;
  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar Regulu ir uzskatāms par Apstrādātāju;
  • gan gadījumos, kad Nodibinājums saskaņā ar regulu ir uzskatāms par Trešo personu.
  • ja fiziska persona ar savu pienesumu (naudas ziedojumu, pārtikas ziedojumu, dažādu ierīču, tehnikas vai priekšmetu ziedojumu, ar savu brīvprātīgo darbu) vai ir citā veidā saistīts ar Nodibinājuma veikto darbu;
  • Ja fiziska persona saņem jebkāda veida atbalstu no Nodibinājuma;
  • ja Nodibinājums apstrādā fiziku personu datus, pamatojoties uz tiesiskajiem pamatiem, kas minēti Regulā.
  1. DEFINĪCIJAS

Apstrāde ir jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība vai darbību kopums, ko veic ar vai bez automatizētiem līdzekļiem, piemēram, vākšana, reģistrācija, organizēšana, strukturēšana, glabāšana, pielāgošana vai pārveidošana, atgūšana, aplūkošana, izmantošana, izpaušana, nosūtot, izplatot vai citādi darot tos pieejamus, saskaņošana vai kombinēšana, ierobežošana, dzēšana vai iznīcināšana.

Personas dati ir jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu (“datu subjekts”); identificējama fiziska persona ir tāda, kuru var tieši vai netieši identificēt, jo īpaši atsaucoties uz identifikatoru, piemēram, minētās personas vārdu, uzvārdu, identifikācijas numuru, atrašanās vietas datiem, tiešsaistes identifikatoru vai vienu vai vairākiem minētajai fiziskajai personai raksturīgiem fiziskās, fizioloģiskās, ģenētiskās, garīgās, ekonomiskās, kultūras vai sociālās identitātes faktoriem.

Pārzinis ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai cita struktūra, kas viena pati vai kopīgi ar citām nosaka personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus.

Apstrādātājs ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai cita struktūra, kura pārziņa vārdā apstrādā personas datus.

Trešā persona ir fiziska vai juridiska persona, publiska iestāde, aģentūra vai struktūra, kura nav datu subjekts, pārzinis, apstrādātājs un personas, kuras pārziņa vai apstrādātāja tiešā pakļautībā ir pilnvarotas apstrādāt personas datus.

Datu subjekts ir jebkura fiziska persona, kura  atbalsta Nodibinājumu vai saņemt atbalstu no nodibinājuma.

  1. PIEMĒROJAMIE TIESĪBU AKTI

2.1. Eiropas Parlamenta un padomes Regula Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti (2016. gada 27.aprīlis);

2.2. Biedrību un nodibinājumu likums;

2.3. Sabiedriskā labuma organizāciju likums;

2.4. Nodokļus un grāmatvedības kārtošanu regulējošie normatīvie akti un citi dokumenti.

  1. VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI

3.1. Šajā Politikā tiek sniegta vispārējā informācija par to kā Nodibinājums veic personas datu apstrādi. Sīkāka informācija par personas datu apstrādi tiek sniegta fiziskām personām ikdienas darbā, iekšējos dokumentos un atbildot uz datu subjektu rakstveida pieprasījumiem.

3.2. Nodibinājums piemērojamo normatīvo aktu ietvaros nodrošina personas datu konfidencialitāti un ir īstenojusi atbilstošus tehniskos un organizatoriskos pasākumus personas datu pasargāšanai no nesankcionētas piekļuves, pretlikumīgas apstrādes vai izpaušanas, nejaušas pazaudēšanas, izmainīšanas vai iznīcināšanas.

3.3. Gadījumos, kad Nodibinājums, esot Pārzinis, izmanto apstrādātājus (piemēram, uzņēmuma, kas sniedz grāmatvedības pakalpojumus palīdzību), Nodibinājums veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka šādi personas datu apstrādātāji personas datu apstrādi veic saskaņā ar Nodibinājuma norādēm un atbilstoši piemērojamajiem normatīvajiem tiesību aktiem un pieprasa atbilstošu drošības pasākumu veikšanu.

3.4. Ja Nodibinājums atjauninās šo Politiku, Politikas aktuālā redakcija, tiks publicēta Nodibinājuma mājas lapā hospiss.lv. Šīs politikas vēsturiskās redakcijas būs pieejamas pie Nodibinājuma vadības. Katras fiziskas personas pienākums ir sekot līdzi Nodibinājuma veiktajām izmaiņām.

3.5. Lai sniegtu Sabiedrībai pilnvērtīgāku priekšstatu par Nodibinājuma veiktajām aktivitātēm, Nodibinājums apstrādā arī no veikto aktivitāšu laikā apkopotus datus.

3.6. Brīdī, kad datu subjekts apmeklē Nodibinājuma mājas lapu, var tikt veikta viņa datu (IP adrese) apstrāde. Spiežot uz Facebook, Instagram vai citām saitēm, to nospiešanas brīdī datu subjekta datu apstrādi uzsāk attiecīgās mājas lapas uzturētāji, piemēram, Facebook vai Instagram, un piekļūs datu subjekta datiem, atbilstoši saviem noteikumiem, ar kuriem rekomendējam iepazīties attiecīgā pakalpojuma sniedzēja mājas lapā.

3.7. Nodibinājums neveic personas datu profilēšanu.

  1. IESPĒJAMO APSTRĀDĀJAMO PERSONAS DATU KATEGORIJAS UN PIEMĒRI

Nr.

Datu kategorija

Datu veidi piemēri

Daži datu apstrādes piemēri

1.

Personas identifikācijas dati

Vārds, uzvārds, personas kods

Jūs, Jūsu tuvinieki sazinās ar Nodibinājumu ar mērķi saņemt atbalstu vai sniedzat Nodibinājuma finansiālu vai kāda cita veida atbalstu, Jūs esat pieteicies mūsu Draugu klubā vai kādā citā mūsu projektā / akcijā

2.

Personas kontaktinformācija

Mājas adrese, telefona numurs, e-pasta adrese

Jūs piesakāties palīdzēt Nodibinājumam vai Jūs lūdziet palīdzību Nodibinājumam, atstājot savu kontakta informāciju

3.

Veikto aktivitāšu dati

 

To veids, apraksts, sākuma un beigu termiņš

Jūs piedalāties Nodibinājuma aktivitātēs, vai saņemt atbalstu

4.

Fotogrāfijas / video materiāli

Personas digitālais attēls, balss ieraksts

Jūs piedalāties Nodibinājuma aktivitātēs, vai saņemt atbalstu, tas tiek fiksēts ar foto vai video palīdzību

5.

Komunikācijas dati

Ienākošā/izejošā saziņa, telefona zvani, korespondence, saturs

Jūs komunicējat ar Nodibinājumu

6.

Norēķinu dati

 

Norēķinu sistēmas konta numurs, bankas konta numurs, datums, summa, apmaksas datums, maksājuma mērķis

Jūs sniedzat Nodibinājumam finansiālu atbalstu

7.

Veiktās sociālajos tīklos

Fotogrāfijas, komentāri

Jūs komentējat Nodibinājuma darbību sociālais tīklos

8.

Interneta mājas lapā veiktās darbības

IP adrese, informācija par mājas lapā veiktajām darbībām

Jūs apmeklējat mājas lapu

9.

Veselības dati

Informācija par funkcionālajiem traucējumiem, to smaguma pakāpi, izņēmuma gadījumos diagnoze, nepieciešamā ārstēšana

Jūs esat lūdzis palīdzību, speciālisti to izanalizē, pirms sniedz Jums atbalstu, atbalsta sniegšanas gaitā

10.

Pilnvaroto personu, likumisko pārstāvju dati

Vārds, uzvārds, personas kods, pārstāvības pamats, kontakta informācija

Jūs sadarbībā ar Nodibinājumu pārstāv kāda cita persona

11.

Brīvprātīgo dati

Vārds, uzvārds, kontakta informācija

Informācija, kas nepieciešama Nodibinājumam, lai nodrošinātu nepieciešamo pakalpojumu caurredzamību

12.

Ziedotāju dati

Vārds, uzvārds, personas kods, konta Nr. ziedotā summa

Jūs ziedojat naudas līdzekļus mūsu projektiem

13.

Nodibinājuma darbinieku dati

Vārds, uzvārds, personas kods, adrese, konta Nr., telefona Nr. u.c.

Informācija, kas nepieciešama darba devējam, lai nodrošinātu likumā noteiktās prasības attiecībā uz Jūsu kā darbinieka datu apstrādi

14.

Citi dati

Citi dati

Jūs veicat citas ar Nodibinājuma darbību saistītas darbības

  1. DATU APSTRĀDES TIESISKAIS PAMATS

5.1. Nodibinājuma leģitīmās intereses – atbilst Nodibinājuma darbības mērķiem. Nodibinājumam ir tiesības apstrādāt personas datus tādā apjomā, kādā tas ir objektīvi nepieciešams un pietiekams, lai realizētu tos mērķis, kuru dēļ Nodibinājums ir dibināts.

5.2. Juridisko pienākumu izpilde – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt personas datus, lai izpildītu normatīvo aktu prasības, kā arī sniegtu atbildes uz valsts un pašvaldības likumīgiem pieprasījumiem, sniegtu informāciju par saņemtajiem ziedojumiem, to izlietojumu.

5.3. Datu subjekta piekrišana – Datu subjekts dod piekrišanu personas datu vākšanai un apstrādei noteiktiem mērķiem. Datu subjekta piekrišana ir viņa brīva griba un patstāvīgs lēmums, kas var tikt sniegts jebkurā brīdī, tādējādi atļaujot Nodibinājumam apstrādāt personas datus noteiktajiem nolūkiem. Datu subjekta piekrišana ir tam saistoša, ja tā tiek rakstiski, tajā skaitā epastā, vai ar konkludentām darbībām, piemēram, fotografējoties kopā ar Nodibinājuma pārstāvjiem atbalsta saņemšanas brīdī vai iesūtot Nodibinājumam savu fotogrāfiju. Datu subjektam ir tiesības jebkurā laikā atsaukt savu, iepriekš sniegto piekrišanu, izmantojot norādītos saziņas kanālus ar Nodibinājumu. Pieteiktās izmaiņas stāsies spēkā trīs darba dienu laikā. Piekrišanas atsaukums neietekmē apstrādes likumību, kas pamatojas uz piekrišanu pirms atsaukuma.

5.4. Vitālu interešu aizsardzība – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt personas datus, lai aizsargātu fiziskas personas vitālās intereses, piem., ja apstrāde ir vajadzīga humanitāros nolūkos, dabas stihiju un cilvēka izraisītu, it īpaši, epidēmiju un to izplatīšanās monitoringam vai ārkārtas humanitārajās situācijās (terora akti, kibernoziegumi, tehnogēnās katastrofu situācijas un tml.).

5.5. Oficiālo pilnvaru izpilde vai sabiedrības intereses – Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt datus, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot Nodibinājuma likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Šādos gadījumos pamats personas datu apstrādei ir iekļauts normatīvajos aktos.

5.6.  Līguma noslēgšana un izpilde – lai Nodibinājums varētu noslēgt un izpildīt līgumu ar jebkuru sadarbības partneri, Nodibinājumam ir jāapkopo un jāapstrādā noteikti personas dati, kas tiek savākti pirms līguma noslēgšanas ar Nodibinājumu vai jau noslēgtā līguma laikā.

  1. DATU APSTRĀDES NOLŪKI

Nodibinājuma datu apstrādes nolūki sakrīt ar tā dibināšanas mērķiem, kas ir sekojoši:

6.1. veidot un veicināt Latvijas sabiedrībā uz cilvēka izvēles iespējām balstītu cieņpilnu un bezaizspriedumu izpratni par hospisa pakalpojumiem gan iedzīvotāju, gan valsts un pašvaldību darbinieku, veselības aprūpes un labklājības nozares speciālistu vidū, tādējādi palielinot indivīdu spējas aktīvi piedalīties savas un ģimenes locekļu veselības saglabāšanā, uzlabošanā un veicināšanā;

6.2. brīvprātīgo kustības veidošana, popularizēšana un jēgpilnas palīdzības prestiža celšana Latvijas iedzīvotāju vidū attiecībā uz palīdzību paliatīvās aprūpes un hospisa pakalpojumu saņēmējiem, t.sk. mantas, finanšu līdzekļu, laika un zināšanu ziedošana, nesaņemot par to atlīdzību;

6.3. atbalstīt jaunu paliatīvās un hospisa aprūpes pakalpojumu sniedzēju veidošanos, kā arī to darbinieku, ārstniecības un sociālās palīdzības speciālistu izglītošanu paliatīvās un hospisu aprūpes jautājumos, kas paredzētu sistematizētu zināšanu un prasmju apguves procesa nodrošināšanu, papildus valstī noteiktajai izglītības sistēmai;

6.4. apzināt Latvijas iedzīvotājus, kas atrodas pansionātos, slimnīcās, kā arī citās aprūpes iestādēs un kam ir nepieciešama paliatīvā vai hospisa aprūpe, lai veicinātu to veselību, uzlabojot kopējo sabiedrības fizisko, garīgo un sociālo labklājību;

6.5. veikt dažādu aktivitāšu kopumu ar mērķi Latvijā izveidot jaunu hospisu un/vai paliatīvās aprūpes centru (-us);

6.6. sniegt jebkāda veida atbalstu tiek, kam tas nepieciešams;

6.7. sniegt dažādus sociālos pakalpojumus.

Nodibinājums ir tiesīgs apstrādāt datus iepriekš minētajiem nolūkiem, kā arī citiem nolūkiem, nodrošinot iespēju datu subjektam atteikties no datu apstrādes, ja vien šo atteikšanos neierobežot kādi normatīvie akti.

  1. DATU SUBJEKTA TIESĪBAS

Datu subjektam ir tiesības attiecībā uz savu datu apstrādi, kas saskaņā ar piemērojamiem normatīvajiem aktiem ir klasificēti kā personas dati. Šīs tiesības kopumā ir šādas:

7.1. Saņemt informāciju par savu datu apstrādi, atbilstoši Regulas prasībām;

7.2. Pieprasīt savu personas datu labošanu, ja tie ir neatbilstoši, nepilnīgi vai nepareizi;

7.3. Iebilst savu personas datu apstrādei, ja apstrāde ir balstīta uz leģitīmajām interesēm;

7.4. Prasīt savu personas datu dzēšanu, piemēram, ja personas dati tiek apstrādāti, pamatojoties uz piekrišanu un datu subjekts ir atsaucis savu piekrišanu. Šīs tiesības nav spēkā, ja personas dati, kuru dzēšana tiek pieprasīta, tiek apstrādāti, arī pamatojoties uz citu tiesisku pamatu, piemēram, līgumu vai no attiecīgiem normatīvajiem aktiem izrietošajiem pienākumiem, vai to saglabāšanu nosaka spēkā esošo normatīvo aktu prasības;

7.5. Ierobežot savu personas datu apstrādi saskaņā ar piemērojamajiem normatīvajiem aktiem, piemēram, laikā, kad Nodibinājums izvērtē, vai datu subjektam ir tiesības uz savu datu dzēšanu;

7.6. Saņemt informāciju, vai Nodibinājums apstrādā datu subjekta personas datus un, ja apstrādā, tad arī piekļūt tiem;

7.7. Saņemt savus personas datus, ko datu subjekts ir sniedzis Nodibinājumam un kas tiek apstrādāti uz piekrišanas un līguma izpildes pamata rakstiskā formā, vai kādā no biežāk izmantotajiem elektroniskajiem formātiem un, ja iespējams, nodot šādus datus citam Nodibinājumam (datu pārnesamība);

7.8. Atsaukt savu piekrišanu savu personas datu apstrādei;

7.9. Netikt pakļautam pilnībā automatizētai lēmumu pieņemšanai, tai skaitā profilēšanai;

7.10. Iesniegt sūdzības par personas datu izmantošanu Datu valsts inspekcijai (www.dvi.gov.lv), ja Datu subjekts uzskata, ka viņa personas datu apstrāde pārkāpj viņa tiesības un intereses saskaņā ar piemērojamajiem normatīvajiem aktiem;

7.11. Nodibinājumam ir pienākums 30 dienu laikā no datu subjekta pieprasījuma saņemšanas atbildēt uz to, nepieciešamības gadījumā pieprasot papildus informāciju, piemēram, identifikācijas datus, lai nekļūdīgi pārliecinātos, par datu subjekts personību.

  1. SĪKDATNES

Apmeklējot Nodibinājuma interneta vietni netiek veidotas vai saglabātas sīkdatnes “atceras”. Tiek izmatotas tikai tādas sīkdatnes, kas nodrošina mājas lapas funkcionalitāti.

  1. GLABĀŠANAS PERIODS

Personas dati tiks apstrādāti tikai tik ilgi, cik tas ir nepieciešams apstrādes mērķa izpildei. Glabāšanas periods var būt pamatots ar Nodibinājuma leģitīmajām interesēm, iekšējo dokumentāciju vai piemērojamajiem normatīvajiem aktiem (piemēram, likumiem par grāmatvedību utml.).

  1. PERSONAS DATU IEGŪŠANAS VEIDI

10.1.Nodibinājums iegūst personas datus, kad fiziska persona:

10.1.1. sniedz savu atbalstu Nodibinājumam;

10.1.2. saņem atbalstu no Nodibinājuma;

10.1.3. jautā Nodibinājumam plašāku informāciju par Nodibinājuma mērķiem, aktivitātēm u.c. veidos sazinās ar nodibinājumu;

10.1.4. piedalās Nodibinājuma aktivitātēs;

10.1.5. tiek fotografēts, filmēts Nodibinājuma aktivitāšu ietvaros;

10.1.6. raksta komentārus sociālajos tīklos;

10.2. Nodibinājums var apstrādāt personas datus, kas ir saņemti no trešajām personām (piemēram, sociālā dienesta, tuviniekiem), rīkojoties atbilstoši Regulas noteikumiem.

  1. PERSONAS DATU AIZSARDZĪBA

11.1. Nodibinājums nodrošina, pastāvīgi pārskata un uzlabo aizsardzības pasākumus, lai aizsargātu personas datus no nesankcionētas piekļuves, nejaušas nozaudēšanas, izpaušanas vai iznīcināšanas. Lai to nodrošinātu, Nodibinājums pielieto mūsdienu tehnoloģijas, tehniskas un organizatoriskas prasības, t.sk., izmantojot ugunsmūrus, nepieciešamības gadījumā arī ielaušanās atklāšanas, analīzes programatūras un pat datu šifrēšanu.

11.2. Nodibinājums rūpīgi pārbauda visus sadarbības partnerus, ar kuriem kopīgi tiek apstrādāti personas dati, kā arī izvērtē, vai sadarbības partneri (personas datu apstrādātāji) pielieto atbilstošus drošības pasākumus, lai personas datu apstrāde notiktu atbilstoši Nodibinājuma deleģējumam un normatīvo aktu prasībām.

11.3. Sadarbības partneriem nav atļauts apstrādāt personas datus saviem nolūkiem.

11.4. Nodibinājums neuzņemas atbildību par jebkādu nesankcionētu piekļuvi personas datiem un/ vai personas datu zudumu, ja tas nav atkarīgs no Nodibinājuma, piemēram, Klienta, Sadarbības partnera,  trešās personas vai paša datu subjekta vainas un/ vai nolaidības dēļ.

  1. APSTRĀDES TERITORIJA

12.1. Parasti Personas dati tiek apstrādāti Eiropas Savienībā/Eiropas Ekonomiskajā zonā (ES/EEZ), tomēr atsevišķos gadījumos tie var tikt nodoti un apstrādāti valstīs, kas neietilpst ES/EEZ, piemēram, publikācija Facebook, Instagram vai citur.

12.2 Personas datu nodošana un apstrāde ārpus ES/EEZ var notikt, ja tam ir tiesisks pamatojums, proti, lai izpildītu juridisku pienākumu, noslēgtu vai izpildītu līgumu, un ir veikti pienācīgi drošības pasākumi. Pienācīgi drošības pasākumi ir, piemēram:

– Ir noslēgta vienošanās, tai skaitā ES līguma standartklauzulas vai citi apstiprināti noteikumi, rīcības kodekss, sertifikācijas u.tml., kas ir apstiprinātas saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu;

– ES/EEZ neietilpstošajā valstī, kurā saņēmējs atrodas, atbilstoši ES Komisijas lēmumam tiek nodrošināts pietiekams datu aizsardzības līmenis;

– Datu saņēmējs ir sertificēts atbilstoši Privātuma vairogam (attiecas uz saņēmējiem, kuri atrodas Amerikas Savienotajās Valstīs).

12.3 Pēc pieprasījuma datu subjekts var saņemt sīkāku informāciju par personas datu nodošanu valstīm ārpus ES/EEZ.

  1. KONTAKTINFORMĀCIJA

13.1 Klients var sazināties ar Nodibinājumu saistībā ar jautājumiem, piekrišanas atsaukšanu, pieprasījumiem, datu subjektu tiesību izmantošanu un sūdzībām par personas datu izmantošanu.

13.2. Nodibinājuma kontaktinformācija ir pieejama tīmekļa vietnē: www.hospiss.lv, sadaļā kontakti.